10دستاورد علمی و فناورانه سال 2013
10دستاورد علمی و فناورانه سال 2013

کنترل اجسام با امواج مغز

قابلیت کنترل حرکت اجسام با امواج مغزی از راه دور شاید به نظر تخیلی بیاید اما محققان آن را به واقعیت تبدیل کرده اند. پنج دانشجو با استفاده از امواج مغزی توانستند حرکت یک بالگرد را کنترل کنند. به گزارش ایسنا، این دانشجویان که در خلاف جهت بالگرد قرار داشتند،  توانستند آن را با تصور حرکت دست چپ و راست یا هر دو دستان خود در جهت های مختلف هدایت کنند. پس از گذشت زمان و تمرین، این محققان توانستند این بالگرد را برای اجرای چند

ذره ای با چهار کوارک

جست و جو برای توضیح تولد جهان پس از تایید کشف ذره ای که از چهار کوارک برخوردار است، با شور مجددی روبه رو شد. کوارک، یک ذره بنیادی و بخش اساسی سازنده ماده است. اگرچه این امر شاید برای فیزیکدانان از اهمیت خاصی برخوردار نباشد، اما این کشف می تواند به نظریات جدید درباره چگونگی تولید ماده در ابتدای امر منجر شود. دانشمندان این ذره جدید را (Zc(3900 نامیده اند و تصور می کنند که این ذره در اولین ثانیه های داغ پس از انفجار بزرگ تولید شده است.

تولید سوخت از میکروب

گروهی از محققان موفق به تولید الکتروسوخت هایی شدند که با استفاده از میکروارگانیسم ها به جمع آوری انرژی خورشید می پردازد. این میکروب ها ایزوله شده و در باکتری های غیرفتوسنتزی زندگی می کنند. آنها از الکترون های خاک به عنوان غذا استفاده و در زمان مواجهه با برق و دی اکسیدکربن، از انرژی این الکترون ها برای تولید بوتانول استفاده می کنند. بوتانول اکنون به دلایل متعدد به عنوان بهترین جایگزین برای اتانول و بنزین درنظر گرفته شده است.

استفاده از نقره در آنتی بیوتیک ها

اگرچه از مدت ها پیش دانشمندان می دانستند که نقره حاوی ویژگی های قوی ضدمیکروبی است اما اخیرا دانشمندان دریافتند که ترکیب آنتی بیوتیک و نقره می تواند 1000 برابر از تاثیر بیشتری در کشتن باکتری ها برخوردار باشد.

بینایی برای نابینایان

اولین نمونه پیش ساخت چشم بیونیکی توسط گروهی از طراحان استرالیایی تولید شد. چشم بیونیکی با کاشت تراشه ای در جمجمه فرد و اتصال آن به یک دوربین دیجیتال در عینک کار می کند. اگرچه این عینک در حال حاضر تنها به ارائه طرح های کلی برای کاربر می پردازد، اما امید زیادی برای ارتقای بیشتر آن در آینده وجود دارد.

ایمنی در برابر سرطان

یک قند چسبناک موسوم به «هیالورونان» در فضای بین سلول های بدن موش کشف شد که به نظر می رسد آنها را از نزدیک شدن به هم و تولید تومور باز می دارد. این ماده مانند نگهبان عمل می کند و باعث مهار تماس های اولیه می شود که از تکثیر سلول ها پس از رسیدن آنها به تراکم خاص جلوگیری می کند. به نظر می رسد که یک جهش دوگانه در دو آنزیمی که رشد هیالورونان را ارتقا می دهد و از تجزیه آن جلوگیری می کند. مانور از جمله گذر از میان حلقه ها با تصویری از پرواز که روی نمایشگر نشان داده می شد، کنترل کنند.

ام آرآی قلب کودکان

محققان طی آزمایش های گسترده از روش جدید ام آرآیT1 روی بیماران استفاده کردند که دقیق تر، کاراتر و ایمن تر از روش های کنونی است و برای تشخیص بیماری قلبی در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. پزشکان با این روش می توانند نارسایی قلبی در کودکان را زودتر و موثرتر از روش فراصوت تشخیص دهند. این امر دستاورد بزرگی در حوزه پزشکی برای تشخیص زودهنگام بیماری  های قلبی کودکان محسوب می شود.

الکترولیز کارآمد(تجزیه آب دریا)

محققان مرکز شورای پژوهش های عالی علوم الکترومواد استرالیا از کاتالیزوری رونمایی کردند که آب اقیانوس را با استفاده از میزان انرژی کمی تجزیه می کند. این کاتالیزور به شکل یک فیلم پلاستیکی منعطف است، در آب غوطه ور می شود و از انرژی به دست آمده از نور برای اکسید کردن آب دریا استفاده می کند. برخلاف روش های کنونی که نیازمند مقادیر عظیم انرژی برای اکسیداسیون آب است، این روش تنها با استفاده از پنج لیتر آب دریا به تولید انرژی کافی برای تامین انرژی یک خانه و نیروی یک خودروی معمولی برای یک روز می پردازد. این روش کارآمد و موثر می تواند تا میزان زیادی هزینه سوخت هیدروژن را کاهش دهد و آن را به یک سوخت جایگزین رقابتی برای بنزین در آینده تبدیل کند.

ساخت باتری کوچک تر از دانه شن با عرضی کمتر از مو

گروهی از محققان دانشگاه توانستند یک باتری لیتیوم یون را بسازند که از دانه شن کوچکتر و از عرضی کمتر از موی انسان برخوردار است. این موفقیت شگفت انگیز از طریق لایه بندی ظریف یک شبکه یک درمیان از الکترودها به دست آمده است. پس از تکمیل طراحی سه بعدی در رایانه، چاپگر از جوهر مایع خاص حاوی الکترودها که به سرعت در مواجهه با هوا سفت می شود، استفاده می کند. این دستگاه به دلیل داشتن اندازه کوچک می تواند طیف وسیعی از کاربردها را دربربگیرد.

اجزای بدن مهندسی شده

گروهی از پزشکان با موفقیت توانستند اولین رگ خونی مهندسی شده را در یک بیمار زنده پیوند بزنند. اگرچه مهندسی زیستی به سرعت در حال پیشرفت است، اما این اولین پیوند موفق اندام مصنوعی مهندسی شده محسوب می شد. این رگ که در بدن یک بیمار در مراحل پایانی بیماری کلیوی پیوند زده شد، از سلول های اهدایی انسانی ساخته شد که طی مراحلی به چارچوبی برای رگ اصلی تبدیل شده بودند. با موفقیت این پیوند، این اطمینان ایجاد شد که حوزه نوظهور مهندسی زیستی از کاربردهای زیادی برای جهان پزشکی برخوردار خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شـــده در سه شنبه 17 دی 1392ساعــت15:47 تــوسط مدیر وب سایت |
برچسب ها: علمی،